نجات فیل‌های تامیل نادو با استفاده از هوش مصنوعی

فیل های تامیل نادو

ایالت جنوبی تامیل نادو در هند از سیستم نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای جلوگیری از مرگ فیل‌ها در مسیرهای ریلی خود استفاده می‌کند.

براساس داده‌های رسمی، تعداد مرگ و میر فیل‌ها در مسیرهای ریلی این ایالت در حال افزایش است و در دهه گذشته، ۳۶ فیل بر اثر برخورد با قطارها جان خود را از دست داده‌اند. یازده مورد از این تلفات در دو مسیر ریلی نزدیک به مادوکاری رخ داده‌اند، جایی که جنگل با ایالت کرالا هم‌مرز است. این مسیرها با مسیر مهاجرت فیل‌ها به جنگل‌های همسایه تداخل دارند.

در سال ۲۰۲۱، دادگاه عالی ایالت دستور داد تا اداره جنگل‌ها و راه‌آهن از مرگ و میر فیل‌ها در این مسیرها جلوگیری کنند. اکنون اداره جنگل‌ها ۱۲ برج در طول دو مسیر ریلی مادوکاری نصب کرده است که هر کدام مجهز به دوربین هوش مصنوعی با قابلیت تصویربرداری حرارتی و نور مرئی و همچنین مشاهده زنده هستند.

آشییش راجپوت، مدیر پروژه، گفت که دوربین‌های سیستم هوش مصنوعی مشابه دوربین‌هایی هستند که توسط ارتش هند در مرزهای کشور استفاده می‌شود و حتی قادر به شناسایی انسان‌ها در نزدیکی خطوط راه‌آهن هستند. هنگامی که فیل‌ها در فاصله ۱۰۰ فوتی از خط راه‌آهن شناسایی می‌شوند، هشدارها به مقامات جنگل و راه‌آهن ارسال می‌شود تا هماهنگی برای کاهش سرعت قطارها و هدایت فیل‌ها به دور از مسیر برخورد انجام شود. چهار نفر به طور مداوم در اتاق کنترل نزدیک خط راه‌آهن سیستم را نظارت می‌کنند.

سوپریا ساهو، دبیر اداره جنگل‌های تامیل نادو، گفت که این پروژه در فوریه آغاز شد و با هزینه ۷۲.۴ میلیون روپیه (۸۶۷,۷۵۸ دلار؛ ۶۸۳,۹۷۶ پوند) اجرا شده است. پیش از این، پرسنل جنگل گشت‌های منظم در مسیرهای راه‌آهن انجام می‌دادند تا فعالیت فیل‌ها را نظارت کنند، اما این روش محدودیت‌هایی داشت و اطمینان از ایمنی کامل فیل‌ها از حوادث چالش‌های بزرگی به همراه داشت.

خانم ساهو گفت که در طی چند ماه از اجرای سیستم هوش مصنوعی، نزدیک به ۴۰۰ مورد نزدیک شدن فیل‌ها به مسیرهای راه‌آهن شناسایی و به موقع به مقامات راه‌آهن گزارش شده است که این امر از حوادث احتمالی جلوگیری کرده است. "هشدارها در صورت یافتن هر حیوان، نه فقط فیل‌ها، در نزدیکی مسیر ارسال می‌شوند"، گفت آقای مانیکاندان، که در اتاق کنترل کار می‌کند.

این اولین باری نیست که از هوش مصنوعی برای حفاظت از حیات وحش در هند استفاده می‌شود. در دسامبر، وزارت راه‌آهن فدرال هند اعلام کرد که در حال اجرای یک سیستم نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام گاجراج در راهروهای فیل‌ها در چندین ایالت کشور است. در این پروژه، مقامات سنسورهایی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نزدیک خطوط راه‌آهن نصب می‌کنند که به محض حرکت فیل‌ها، حیوانات دیگر و انسان‌ها، اعلان‌هایی به اداره راه‌آهن و جنگل‌ها ارسال می‌کنند تا از حوادث جلوگیری کنند.

در کشورهای آفریقایی مانند گابن، کنیا و بوتسوانا نیز سیستم‌های دوربین هوش مصنوعی برای حفاظت از فیل‌ها استفاده می‌شود. تامیل نادو اعلام کرده است که قصد دارد سیستم جدید را به پنج منطقه دیگر در ایالت، از جمله کوایمبتور، دهارماپوری، هوسور و گودالور گسترش دهد.

خانم ساهو گفت: "مداخلات فناوری به طور قابل توجهی حوادث مرتبط با قطار و حیات وحش را کاهش می‌دهند."

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا
هوش‌پدیا