اسکارلت جوهانسون از تقلید صدای خود توسط چت‌بات هوش مصنوعی شوکه شد

اسکارلت جوهانسون از تقلید صدای خود توسط چت‌بات هوش مصنوعی شوکه شد

ستاره هالیوود، اسکارلت جوهانسون، اظهار داشت که پس از عرضه یک چت‌بات توسط OpenAI با صدایی "به طرز عجیبی مشابه" صدای او، شوکه و عصبانی شده است.

این بازیگر گفت که قبلاً پیشنهاد همکاری با این شرکت برای صداگذاری چت‌بات جدید آن‌ها که متن‌ها را برای کاربران می‌خواند، رد کرده بود.

پس از رونمایی از مدل جدید در هفته گذشته، کارشناسان به سرعت شباهت صدای چت‌بات "Sky" را با صدای جوهانسون در فیلم "او" (Her) از سال ۲۰۱۳ مقایسه کردند.

OpenAI روز دوشنبه اعلام کرد که این صدا را حذف خواهد کرد، اما اصرار داشت که هدف آن تقلید از این ستاره نبوده است.

با این حال، جوهانسون در بیانیه‌ای که عصر دوشنبه توسط بی‌بی‌سی مشاهده شد، این شرکت و بنیان‌گذار آن، سم آلتمن، را به تقلید عمدی از صدای خود متهم کرد.

او نوشت: "وقتی دموی منتشر شده را شنیدم، شوکه و عصبانی شدم و باورم نمی‌شد که آقای آلتمن صدایی را انتخاب کند که به طرز عجیبی شبیه صدای من باشد."

"آقای آلتمن حتی در توییتی تنها یک کلمه 'او' را به عنوان اشاره‌ای به فیلمی که در آن سیستم چت، سامانتا، را صداگذاری کرده بودم، ذکر کرد."

فیلم "او" که در سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد، روایتگر عاشق شدن خواکین فینیکس با سیستم عامل دستگاهش است که توسط خانم جوهانسون صداگذاری شده است.

این بازیگر که دو بار نامزد جایزه اسکار شده است، گفت که در ابتدا در سپتامبر توسط آقای آلتمن برای صداگذاری چت‌بات جدید دعوت شده بود.

"آقای آلتمن به من گفت که با صدای من، می‌توانم فاصله بین شرکت‌های فناوری و خلاقان را پر کرده و به مصرف‌کنندگان کمک کنم تا با تغییرات عظیم در ارتباط با انسان‌ها و هوش مصنوعی راحت‌تر شوند."

"او گفت که احساس می‌کند صدای من برای مردم آرامش‌بخش خواهد بود."

اما او در نهایت این پیشنهاد را به دلایل شخصی رد کرد.

دو روز قبل از انتشار چت‌بات Sky، آقای آلتمن با نماینده او تماس گرفت و از جوهانسون خواست تا تصمیم اولیه خود برای همکاری با شرکت را تجدید نظر کند.

خانم جوهانسون افزود که او مجبور به استخدام وکلا شده و دو نامه قانونی به شرکت ارسال کرده است تا مشخص شود که این صدا چگونه ساخته شده است.

او نوشت: "در زمانی که همه ما با دیپ‌فیک‌ها و حفاظت از شبیه‌سازی‌های خود، کار خود و هویت خود دست و پنجه نرم می‌کنیم، معتقدم که این سوالات به وضوح نیاز به پاسخ دارند."

در بیانیه‌ای که توسط OpenAI به بی‌بی‌سی ارائه شد، آقای آلتمن انکار کرد که این شرکت قصد تقلید صدای خانم جوهانسون را داشته است.

او نوشت: "صدای Sky، صدای اسکارلت جوهانسون نیست و هرگز قصد نداشتیم که شبیه به صدای او باشد."

"ما بازیگر صدای پشت صدای Sky را قبل از هر گونه تماس با خانم جوهانسون انتخاب کردیم. از احترام به خانم جوهانسون، استفاده از صدای Sky را در محصولات خود متوقف کرده‌ایم. ما متاسفیم که با خانم جوهانسون بهتر ارتباط برقرار نکردیم."

به طور جداگانه، این شرکت در پستی در X (که قبلاً توییتر بود) اعلام کرد که در حال "توقف" صدای Sky است تا سوالات در مورد نحوه انتخاب آن را بررسی کند.

در پست وبلاگ خود، OpenAI گفت که پنج صدای استفاده شده توسط چت‌بات از نمونه‌های بازیگران صدایی است که با آن‌ها همکاری کرده‌اند.

چالش‌های حقوقی

این مسئله تنها شش ماه پس از توافق بازیگران برای پایان دادن به اعتصاب‌هایی که صنعت سرگرمی را به دلیل درخواست حقوق بهتر و محافظت در برابر استفاده از هوش مصنوعی یخ زده بود، رخ می‌دهد.

خانم جوهانسون در اعتصاب‌های سال گذشته شرکت داشت که بخشی از آن در مورد نحوه استفاده استودیوها از هوش مصنوعی برای تقلید از چهره‌ها و صداهای بازیگران بود.

توافق با استودیوها شامل اطمینان‌بخشی‌هایی بود که این‌ها بدون رضایت بازیگران استفاده نخواهند شد.

دن استاین، رئیس شرکت مجوز‌دهی صدای هوش مصنوعی Voice-Swap، گفت: "استفاده از صدای کسی بدون اجازه به‌ویژه در زمانی که بی‌اعتمادی به هوش مصنوعی و نگرانی از آسیب‌های احتمالی آن گسترده است، احساس تجاوزگری می‌کند."

"چه OpenAI صدای Sky جدید خود را با استفاده از صدای اسکارلت جوهانسون آموزش داده باشد یا با یک صدای مشابه، واقعیت این است که او اجازه نداده است و هویت او به هر حال استثمار شده است."

"این رفتار از سوی بزرگترین شرکت در این حوزه، می‌تواند سابقه‌ای خطرناک برای حقوق مالکیت فکری و رضایت ایجاد کند."

OpenAI با چالش‌های قانونی متعددی در مورد نحوه استفاده از اطلاعات دارای حق نسخه‌برداری در دسترس آنلاین مواجه است.

در دسامبر، نیویورک تایمز اعلام کرد که قصد دارد علیه این شرکت به دلیل استفاده از "میلیون‌ها" مقاله منتشر شده توسط این سازمان خبری برای آموزش مدل هوش مصنوعی ChatGPT، شکایت کند.

و در سپتامبر، نویسندگان جورج آر آر مارتین و جان گریشام نیز اعلام کردند که قصد دارند ادعایی را پیگیری کنند که بر اساس آن حقوق مالکیت فکری آن‌ها برای آموزش سیستم نقض شده است.

اشتراک گذاری

نظرات کاربران

0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا
هوش‌پدیا